Achteruitrijden is voor bestuurders van grote voertuigen best moeilijk, want grote voertuigen hebben bijna altijd een grote dode hoek waardoor het voor de bestuurder veel moeilijker is om te zien of er veilig achteruit kan worden gereden. De kans op ongelukken is bij voertuigen met een grote dode hoek dan ook hoger dan bij voertuigen met een kleine dode hoek. Door de grote dode hoek kan maar een deel van de omgeving worden gezien waardoor het voor de bestuurder nooit zeker is of er mensen achter het voertuig zijn.
Om schade en ongelukken tijdens het achteruitrijden te voorkomen kan je gebruik maken van een achteruitrijcamera. Met een achteruitrijcamera kan je het grootste deel van de dode hoek zien, zodat het voor de bestuurder veel makkelijker worden om achteruit te rijden. Een dergelijke camera is daarom erg nuttig voor bestuurders.
Uiteindelijk zijn deze camera’s niet alleen nuttig voor bestuurders van grote voertuigen maar voor bestuurders van alle voertuigen. De reden waarom nog niet alle voertuigen met deze camera’s zijn uitgerust is omdat achteruitrijcamera’s erg duur zijn. Toch is de schade van een ongeluk meer dan de kosten van een achteruitrijcamera. Een camera is daarom best handig. Toch zijn mensen slecht te overtuigen omdat de prijs van een achteruitrijcamera begint tussen de tweehonderd en de driehonderd euro en doorloopt tot meer dan vijfhonderd euro en dat vinden mensen duur.
Verder is er nog één nadeel voor de achteruitrijcamera en dat is dat het niet mogelijk is om monitors en camera’s van verschillende merken op elkaar aan te sluiten. Dat komt omdat elk merk haar eigen standaarden hanteert wat betreft voeding van de camera. Zo komt het dat je een camos achteruitrijcamera en een weaco achteruitrijcamera niet kan aansluiten op een monitor van orlaco. Je moet daarom een set kopen van de achteruitrijcamera’s van elk merk.