De fietsinfrastructuur in Nederland is de laatste jaren flink veranderd. Dit geldt ook voor het gebruik van de fiets. Steeds meer mensen maken namelijk gebruik van de elektrische fiets in het verkeer. Dit zijn allemaal goede ontwikkelingen voor bijvoorbeeld het milieu maar voor de veiligheid is dit een ander verhaal. In dit artikel zullen wij verdieping geven op de plannen om het verkeer veiliger te maken. Wilt u toevallig een fiets kopen? Een fiets kopen kunt u goedkoop en eenvoudig doen bij Atlas Fietsen.
De fietsveiligheid
De stichting van Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft onderzoek gedaan naar een groot aantal verkeersongelukken en heeft in kaart gebracht waar de ongelukken aan te danken zijn. Cijfers van het CBS laten bijvoorbeeld zien dat ongeveer 30% van de verkeersongelukken door fietsers wordt gemaakt. Deze cijfers hebben er voor gezorgd dat Nederland niet langer tot de veiligste verkeerseilanden van de wereld hoort. Nederland is van de 3e naar de 9e plek gezakt.
Waar ligt het aan?
De infrastructuur is niet goed genoeg volgens het onderzoek. Veel fietspaden bevatten namelijk te veel paaltjes, hoge stoepranden en verhogingen die de veiligheid in het geding brengen. De fietspaden zijn daarnaast ook te druk. Zo zijn er tegenwoordig steeds meer bakfietsen en bromfietsen op het fietspad te vinden. Het plan is nu om de bromfietsers naar de weg te verplaatsen zodat er ruimte vrijkomt op het fietspad.
De smartphone
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de smartphone tijdens het fietsen. Dit bevordert de veiligheid in het verkeer niet. Er is dus ook enorm veel draagvlak gekomen vanuit de bevolking om dit te gaan beboeten. Dit draagvlak bestaat niet alleen onder ouderen. Ook jongeren zijn namelijk van mening dat er een verbod moet komen op de smartphone op de fiets. In Juli 2019 zal dit dan ook gehandhaafd en beboet worden.